آموزش چاپ سیلک در خانه

چاپ سیلک به مدد فناوری‌های ایجاد شده و ظهور دستگاه‌های چاپ متنوع از سرعت بالایی برخوردار شده است. اکنون موضوع چاپ سیلک در منزل نیز از موضوعات پربحث این روزهاست و بسیاری در پی یافتن شیوه‌های انجام آن در خانه هستند. هدف از انجام چاپ پارچه هرچه که باشد تفاوتی نمی‌کند. خواه این امر بنا به دلایل اقتصادی و کسب درآمد باشد، خواه به منظور انجام کاری هنری و یا سرگرمی و تفریح. اگر فکر می‌کنید چاپ سیلک کاری بسیار دشوار و محال است سخت در اشتباه هستید. یک مرتبه این کار را انجام دهید و از آن لذت ببرید. شاید در بار اول نتیجه بسیار مطلوب هم نباشد اما این فرآیند چنان هیجان‌انگیز است که شما را وادار می‌کند بار دیگر آن را انجام دهید. مطمئنا در مراتب بعدی حرفه‌ای تر عمل خواهید کرد و شاهد نتیجه‌ی بهتری خواهید بود.

برای انجام چاپ سیلک در خانه نخستین چیزی که به آن نیاز دارید رنگ و شابلون است. شابلون‌ها به صورت آماده نیز در بازار موجود هستند. هرچند خودتان نیز می‌توانید آن‌ها را در خانه تهیه کنید و در چاپ از آن‌ها استفاده نمایید. هم‌چنین دستگاه‌های چاپ سیلک خانگی نیز وجود دارند که در صورتی که به دنبال راه‌اندازی یک حرفه‌ی کوچک در منزل خود هستید می‌تواند کمک بزرگی به شما بکند. رنگ‌های مخصوص چاپ پارچه نیز به آسانی در دسترس هستند.


برای راه اندازی چاپ سیلک در منزل با ما تماس بگیرید : 09122379129 ( عباسی)


اگر قصد خرید شابلون‌های آماده را دارید می‌توانید سری به بازار بزنید و یا از طریق جستجو در اینترنت اقدام به خرید کنید. دستگاه‌های چاپ سیلک خانگی نیز بسیار متنوع هستند و همان‌گونه که اشاره شد می‌توانید در صورت لزوم از آن‌ها نیز استفاده نمایید. اما امروز قصد داریم در ادامه‌ی این مطلب آموزش چاپ سیلک دستی را به صورت تصویری و قدم به قدم برایتان شرح دهیم.

راهنمای قدم به قدم چاپ سیلک در منزل

برای انجام این کار به چند وسیله از جمله لامپ قوی، چند قطعه شیشه و جوهر چاپ نیاز دارید. هم‌چنین اگر قاب آماده تهیه نکرده‌اید و قصد دارید خودتان آن را بسازید، به چوب هم نیاز دارید. یک توری یا پارچه‌ی ابریشمی نیز برای پوشش روی قاب لازم است. وسایل دیگری که ممکن است در فرآیند چاپ سیلک دستی مورد استفاده قرار بگیرد در زیر شرح داده شده است. این آموزش از 5 بخش تشکیل شده است که هر بخش خود متشکل از چندین مرحله است. در این آموزش سعی بر آن بوده تا مسائل به ساده‌ترین شکل ممکن توضیح داده شود و جای هیچ‌گونه ابهامی باقی نماند تا بتوانید به آسانی چاپ سیلک دستی را در منزل انجام دهید.


مطالعه بیشتر: از طریق چاپ سیلک به درآمد میلیونی برسید.


بخش نخست: چاپ یک طرحسیلک

1- برای شروع، ابتدا طرحی را که می‌خواهید بر روی لباس چاپ کنید انتخاب کنید. در این‌جا از طرح یک درخت برای چاپ پارچه استفاده می‌کنیم. در ابتدا بهتر است طرحی ساده همانند همین درخت انتخاب کنید. بعد از این‌که توانستید مهارت لازم را در انجام چاپ سیلک به دست آورید، می‌توانید از طرح‌های پیچیده‌تر استفاده کنید.

آماده‌سازی تصویر جهت چاپ سیلک

2- طرح یا حروف موردنظر خود را روی یک کاغذ معمولی چاپ کنید. می‌توانید طرح را روی یک طلق شفاف نیز پیاده کنید اما تا زمانی که طرح‌های ساده‌ای دارید نیازی به انجام این کار نیست. بعد از انجام این کار، با دقت و به کمک یک قیچی یا تیغ تیز طرح را از صفحه‌ی کاغذ جدا کنید.

چاپ تصویر برای چاپ سیلک

3- در این مرحله از آموزش چاپ سیلک در خانه به قاب‌گیری طرح می‌رسیم. قاب چاپ سیلک یک قاب فلزی یا چوبی است که روی آن یک روکش توری یا ابریشمی کشیده می‌شود. ابریشم در حقیقت از جنس پلی‌استر است. بهتر است قاب را خریداری نمایید، چون در آن صورت کارتان بسیار آسان‌تر خواهد بود اما اگر تمایل دارید تمام مراحل را خودتان انجام دهید می‌توانید قاب چوبی را هم خودتان بسازید.

بخش دوم: ساخت قاب برای چاپ سیلک دستی

1- به منظور ساخت قاب همان‌گونه که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید با اتصال چند تکه چوب یک قاب را با ابعاد مدنظر خود ایجاد کنید. زیاد وسواس به خرج ندهید. فقط کافی است که قاب محکم و مسطح باشد تا هنگام استفاده و پخش کردن رنگ تکان نخورد و ثابت باشد.

ساخت قاب برای چاپ سیلک

2- در ادامه‌ی آموزش چاپ سیلک دستی باید ابریشم را خیلی محکم روی آن ثابت کنید. می‌توانید به جای ابریشم از پارچه‌های توری پلی‌استر، نایلون یا فلزی استفاده کنید.

3- در این قسمت از چاپ سیلک دستی، برای ثابت کردن توری می‌توانید از یک ماشین منگنه‌ی دستی استفاده کنید. توری را محکم بکشید تا هیچ چروکی روی آن نباشد و سطح آن کاملا یک‌دست شود. البته نباید آن‌قدر محکم بکشید که توری پاره شود. اطمینان حاصل کنید که همه‌چیز به درستی انجام شده است، چرا که در مراحل بعدی که به قاب فشار وارد می‌شود باید صاف و مسطح باشد تا فرآیند چاپ با مشکل مواجه نشود.

ساخت قاب برای چاپ سیلک 2

4- بعد از فیکس کردن توری بر روی قاب، لبه‌های کار را مرتب کنید. تصویر زیر یک قاب نهایی را نشان می‌دهد که توری با استفاده از منگنه بر روی آن ثابت شده است و لبه‌های آن نیز کاملا مرتب شده است. این قاب اکنون آماده‌ی استفاده برای چاپ پارچه می‌باشد.

یک قاب چوبی برای چاپ پارچه

5- حالا باید قسمت بیرونی و درونی پوشش ابریشمی را با نوار چسب بچسبانید تا به هنگام استفاده رنگ از آن عبور نکند.

آموزش ساخت فریم چوبی جهت چاپ سیلک

البته انجام این کار به این دلیل است که چون قاب در خانه ساخته شده است ممکن است پارچه‌ی ابریشمی به خوبی کشیده نشده باشد و از همین رو هنگام استفاده رنگ از آن عبور کند. اگر از میزان کشش و محکم بودن کار خود اطمینان دارید نیازی به این چسب‌کاری و درزگیری نیست ولی اگر به تنهایی این کار را انجام می‌دهید به احتمال فراوان توری به میزان کافی کشیده نخواهد شد. اگر هم از قاب‌های آماده استفاده می‌کنید اصلا نیازی به انجام این کار نیست.

قاب چوبی چاپ سیلک

در این مرحله از آموزش چاپ سیلک در خانه بد نیست به این سوال مهم هم بپردازیم که چه قابی برای این کار مناسب است. قاب‌های موجود در بازار چوبی یا آلومینیومی هستند. قاب‌های آلومینیومی در قیاس با مدل‌های چوبی کمی گران‌تر هستند اما بسیار مفیدتر و کارآمدتر هستند و برای شروع کار شما انتخابی مناسب به حساب می‌آیند.

بخش سوم: پوشاندن قاب با امولسیون عکس

حالا که قاب آماده شد زمان آن رسیده است که ماده‌ی ژلاتین را روی توری پخش کنید. این ماده یکی از ملزومات چاپ پارچه است. ماده‌ی ژلاتینی یا امولسیون عکس، در برابر نور واکنش نشان می‌دهد. بنابراین دقت کنید که این مرحله را در محیطی تاریک انجام دهید؛ نزدیک به محلی که می‌خواهید قاب را در آن‌جا برای خشک شدن قرار دهید. قاب تا زمان خشک شدن باید در اتاقی کاملا تاریک نگه‌داری شود. تاکید بر اتاق کاملا تاریک از مهم‌ترین نکات این قسمت است. اگر قصد دارید قاب را در یک کمد قرار دهید مطمئن شوید که نور از شکاف میان درهای کمد عبور نخواهد کرد. برای اطمینان بیشتر، پارچه یا دستمالی روی درب کمد بیندازید تا منافذ احتمالی ورود نور پوشیده شود.
امولسیون شامل دو بخش است. یکی ماده‌ی اصلی امولسیون یا لاک است و دیگری ماده‌ای که به عنوان فعال‌کننده باید به آن اضافه شود.

1- برای انجام این قسمت از آموزش چاپ سیلک خانگی، در یک اتاق تاریک مقدار مناسبی از لاک را در بالای قاب به صورت یک خط باریک بریزید.

آماده سازی شابلون برای چاپ سیلک

2- با تیغه‌ای که در اختیار دارید ماده‌ی ژلاتینی را از بالا به سمت پایین پخش کنید. این بخش از چاپ سیلک دستی را با دقت انجام دهید. روکش ژلاتینی باید تا حد امکان بسیار نازک باشد. از یک‌نواختی روکش اطمینان حاصل کنید. ابتدا از یک سمت و سپس از سمت دیگر لاک را پخش کنید. سپس بالافاصله قاب خود را در محیطی کاملا تاریک قرار دهید تا خشک شود.


مطالعه بیشتر : توری چاپ سیلک


3- قاب را به صورت افقی قرار دهید نه عمودی. با توجه به نازک بودن روکش ژلاتینی که استفاده کرده‌اید شابلون را به مدت یک الی سه ساعت در محیطی تاریک قرار دهید تا خشک شود. برای تسریع فرآیند خشک شدن می‌توانید از یک پنکه استفاده کنید. به این طر یق زمان خشک شدن ممکن است تا نیم ساعت نیز کاهش یابد. این مرحله آخرین گام در بخش سوم چاپ سیلک در منزل بود.

ساخت شابلون چاپ سیلک به کمک ژلاتین

بخش چهارم: تصویر را ظاهر کنید

این بخش از آموزش چاپ سیلک در خانه از بخش‌های مهم کار است. پس از خشک شدن قاب، تصویری را که قصد چاپ آن را دارید روی قاب منتقل کنید. در این مرحله معمولا افراد با مشکل مواجه می‌شوند چرا که در تمامی آموزش‌ها گفته شده است که از یک لایت باکس (جعبه‌ی نور) استفاده کنید. اما در حقیقت نیازی به استفاده از لایت باکس نیست و بدون آن نیز می‌توانید کار را انجام دهید.
به این منظور، بهترین راه انجام این کار، قرار دادن قاب در زیر نور یک لامپ 150 واتی است. برای این‌که بفهمید چقدر طول می‌کشد تا تصویر روی صفحه ظاهر شود و این‌که‌ فاصله‌ی لامپ تا قاب باید چقدر باشد به اطلاعات روی بسته‌بندی امولسیون دقت کنید. به چیزی مانند یک تخته سیاه نیاز دارید تا قاب را روی آن بگذارید. می‌توانید از یک مقوای سیاه هم استفاده کنید.

ساخت شابلون برای چاپ پارچه

1- یک صفحه‌ی سیاه (تخته یا مقوا) را روی سطحی صاف قرار دهید. سپس یک لامپ 150 واتی را طوری تنظیم کنید که پس از روشن شدن به صورت مستقیم روی صفحه بتابد.

2- صفحه‌ی خشک شده‌ی ژلاتینی را روی این تخته‌ی سیاه قرار دهید. قاب را به هنگام انتقال و تا زمان قرار دادن زیر نور لامپ و صفحه‌ی سیاه با پارچه‌ای بپوشانید تا در معرض نور نباشد.

3- قاب را به پشت روی این قسمت سیاه قرار دهید. در این‌جا قرار است شابلون مربوط به چاپ پارچه را آماده کنید.

4- تصویر بریده شده یا چاپ شده را به صورت پشت‌ورو روی پشت قاب قرار دهید. به عنوان یک راهنمایی، تصویر را مقابل صورت خود نگه دارید. حالا آن را برعکس کنید و روی قاب قرار دهید. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید قسمت سفید تصویر مشخص است، یعنی پشت تصویر.

اعدادی که در تصویر می‌بینید یک نمونه هستند. اگر شما از امولسیونی متفاوت استفاده می‌کنید زمان ظهور تصویر و هم‌چنین فاصله‌ی نور از قاب در فرآیند چاپ سیلک دستی متفاوت خواهد بود.

چاپ تصویر روی شابلون چاپ سیلک

5- یک شیشه‌ی تمیز را روی صفحه قرار دهید تا تصویر ثابت بماند. مراقب باشید هنگام قرار دادن شیشه، تصویر تکان نخورد.

6- لامپ را روشن کنید. منتظر بمانید تا تصویر ظاهر شود.

7- بعد از سپری شدن زمان موردنیاز، صفحه‌ را با فشار زیاد بشویید. آب ولرم را روی اطراف تصویر بپاشید. دقت کنید آب سرد یا گرم نباشد. شست و شو را ادامه دهید. خواهید دید که تصویر به مرور واضح‌تر می‌شود.

قاب چاپ سیلک

بخش پنجم: چاپ تصویر

به قسمت هیجان‌انگیز کار می‌رسیم. این بخش، شامل مراحل پایانی چاپ سیلک دستی است. در اینجا تی‌شرت یا هر لباس دیگری را که مدنظر دارید پهن کنید. شابلون را روی آن قرار دهید و رنگ را پخش کنید.

1- لباس را پهن و آن را کاملا صاف کنید تا هیچ خط یا چروکی روی آن نباشد.

چاپ سیلک روی پارچه

2- شابلونی را که تازه ساخته‌اید روی لباستان بگذارید. این مرحله جذاب‌ترین مرحله‌ی چاپ پارچه است. در واقع مطابق تصویر قسمت پشت شابلون باید روی لباس قرار بگیرد.

چاپ پارچه به کمک شابلون

3- کمی رنگ مخصوص چاپ پارچه را در قسمت بالای قاب بریزید.

4- بدون این‌که فشاری روی قاب وارد کنید با کاردک رنگ را روی سطح کار پخش کنید.

5- مجددا در همان جهت اولیه کاردک را روی صفحه بکشید و رنگ را بار دیگر پخش کنید. این‌بار با کمی فشار این کار را انجام دهید. دقت کنید رنگ باید تمام تصویر را بپوشاند و کاملا روی قاب پخش شود.

آموزش چاپ سیلک دستی

6- فرآیند چاپ سیلک در منزل همین‌جا به پایان رسید. با دقت قاب را از روی لباس بردارید. دقت کنید که قاب را روی لباس نکشید چرا که بخاطر مرطوب بودن کمی چسبنده است و ممکن است طرح را خراب کند.

7- لباستان را در جایی مطمئن آویزان کنید تا خشک شود.

8- بعد از اتمام عملیات چاپ، شابلون را با آب سرد بشویید تا بتوانید دفعات بعدی نیز از آن استفاده کنید.

9- اگر جوهر خیلی خشک است می‌توانید از حرارت یک اتوی خشک استفاده کنید.

اگر تصویر شما خیلی مشخص نیست و یا محو است دفعات بعدی که چاپ سیلک دستی را انجام می‌دهید، با فشار بیشتری رنگ را روی کار پخش کنید.
آن‌چه در بالا شرح داده شد آموزش چاپ سیلک خانگی بود. این آموزش مختصر و مفید به شما کمک می‌کند تا با حداقل امکانات چاپ سیلک دستی را در منزل انجام دهید.