آموزش چاپ سابلیمیشن که یکی از پرطرفدارترین روش های چاپ پارچه می باشد برای شما در مقاله زیر تهیه و تدوین شده است. در ادامه برای آشنایی با این نوع از چاپ با ما همراه باشید.

چاپ سابلیمیشن یک فرآیند چاپ دیجیتال بر روی محصولاتی است که از پلیمر یا پلی‌استر ساخته یا با آن‌ها روکش شده‌اند. پارچه‌هایی که صددرصد از پلی‌استر ساخته‌ می‌شوند برای این شیوه‌ی چاپ مناسب هستند.
چاپ سابلیمیشن را می‌توان به صورت خلاصه در سه مرحله‌ی زیر بیان کرد:

  1. با استفاده از یک نرم‌افزار طراحی، طرح مورد نظر خود را روی محصولی که می‌خواهید فرآیند چاپ را روی آن انجام دهید پیاده کنید.
  2. طرح را به یک چاپگر سابلیمیشن ارسال کنید و آن را روی کاغذ انتقال پیاده کنید.
  3. با استفاده از دو عنصر گرما و فشار، طرح خود را روی محصول چاپ کنید.

این سه مرحله که خود شامل جزئیاتی نیز می‌باشند، پایه‌ی فرآیند چاپ سابلیمیشن را تشکیل می‌دهند.

آموزش چاپ سابلیمیشن

آموزش چاپ سابلیمیشن : فرآیند چاپ سابلیمیشن یه چه صورتی انجام می شود؟

پیش از آغاز آموزش چاپ سابلیمیشن بهتر است از فعل‌وانفعالاتی که طی عملیات چاپ صورت می‌گیرد مطلع شویم. در این شیوه‌ی چاپ پارچه (و البته سایر محصولات) از رنگ‌هایی استفاده می‌شود که از ذرات جامد تشکیل شده‌اند. جوهر در آغاز توسط چاپگری که مخصوص این نوع چاپ است، روی کاغذ انتقال منتقل می‌شود و ذرات جامد رنگ به خورد کاغذ انتقال می‌روند. نهایتا این کاغذ انتقال روی محصول قرار می‌گیرد و به کمک گرما و فشار، تصویر طراحی شده روی آن چاپ می‌شود.

چاپ سابلیمیشن با یک فرآیند شیمیایی به نام تصعید همراه است. این فرآیند مربوط به زمانی است که جوهر موجود روی کاغذ انتقال، به محصول منتقل می‌شود. بنابراین برای انجام این فرآیند نیازمند 4 عنصر اساسی هستیم که بدون حضور یکی از آن‌ها عملیات چاپ امکان‌پذیر نخواهد بود. این چهار عنصر عبارت‌اند از:

  • جوهر مخصوص چاپ سابلیمیشن
  • دستگاه چاپ‌گر سابلیمیشن
  • کاغذ انتقال دستگاه پرس حرارتی
  • دستگاه چاپ‌گر مخصوص چاپ سابلیمیشن
فرآیند چاپ سابلیمیشن یه چه صورتی انجام می شود

اگر این وسایل و مواد را در اختیار دارید می‌توانید پس از آموزش چاپ سابلیمیشن، اولین چاپ روی پارچه خود را انجام دهید. حالا که کمی درباره‌ی این شیوه‌ی چاپ مطلع شدیم، در ادامه به شکل جزئی‌تر به آموزش آن خواهیم پرداخت.

آموزش چاپ سابلیمیشن به صورت گام‌به‌گام

این بخش شامل سه مرحله می‌باشد و در هر مرحله به جزئیات مورد نیاز اشاره خواهد شد. (منبع)

گام نخست:‌ طراحی تصویر مورد نظر

تصور کنید که یک فروشگاه آنلاین دارید. در فکر آن هستید که محصولاتی سفارشی را در تجارت الکترونیک خود به فروش برسانید و از همین رو ایده‌هایی در سر دارید. در اینجا باید به سراغ یافتن نرم‌افزاری مربوط به طراحی محصول بروید که این امکان را برای مشتریان شما فراهم می‌کند که محصولی را از میان اجناس فروشگاه‌تان انتخاب کنند و طرحی دل‌خواه را برای آن سفارش دهند. فارغ از این‌که سفارش مشتری شما به چاپ روی پارچه مربوط است یا چاپ روی محصولاتی مانند ماگ یا ساعت، باید با استفاده از یک نرم‌افزار طراحی، تصویر مربوطه را ایجاد و سپس یک فایل چاپی از آن تهیه کنید. با توجه به همین مثال ساده می‌توان دریافت که یکی از اهداف اصلی چاپ سابلیمیشن، ارائه‌ی طرح‌هایی دل‌خواه و سفارشی، آن‌هم در بالاترین کیفیت ممکن است.

طراحی تصویر مورد نظر
آموزش چاپ سابلیمیشن به صورت گام‌به‌گام

آن‌چه که این شیوه‌ی چاپ را محبوب و مرسوم کرده است، کیفیت تصویر چاپ شده، وضوح و درخشندگی طرح است. هرچند ممکن است نتیجه‌ی نهایی از نظر اشباع رنگ و یا وضوح دقیقا مشابه تصویر طراحی شده‌ی کامپیوتری نباشد. بدیهی است که اگر کیفیت فایل طراحی شده پایین باشد، تصویر نهایی از کیفیت خوبی برخوردار نخواهد بود و ممکن است تیره و کدر باشد.اجازه بدهید در دل همین مرحله از آموزش چاپ سابلیمیشن، به شکلی مختصر در مورد تولید و ایجاد فایل‌های باکیفیت چاپی توضیح دهیم.

یک نرم افزار طراحی محصول در هر یک از قالب های استاندارد تصویری با پسوندهای JPG ، PNG ، TIF ، EPS و … را با وضوح بالا در اختیار شما قرار می دهد. اگر توجه کرده باشید، در این آموزش به جای آن‌که از نرم‌افزارهای طراحی سطح بالا نظیر Adobe Creative Suite ، CorelDRAW ، Silhouette استفاده کنیم، مدام از واژه‌ی نرم‌افزارهای طراحی محصول صحبت کرده‌ایم. دلیل این امر آن است که ممکن است افرادی بخواهند از فرآیند چاپ سابلیمیشن برای طراحی محصولات خود استفاده کنند و کار کردن با نرم‌افزارهای سطح بالا برای آنان دشوار باشد. افزون بر این، خروجی حاصل از نرم‌افزارهای طراحی محصول (در تولیدات تجاری)‌ به همان کیفیتی خواهد بود که از نرم‌افزارهای سطح بالا انتظار می‌رود.

آموزش سابلیمیشن

 گام دوم: چاپ طرح روی محصول

پیش از انتخاب محصول برای چاپ، ابتدا باید به این نکته توجه کنید که چاپ سابلیمیشن بر روی کدام محصولات امکان‌پذیر است. در آغاز گفتیم که در این فرآیند از جوهرهایی استفاده می‌شود که حاوی ذرات رنگ هستند. در صورتی که محصول شما از پلیمر تشکیل شده باشد،‌ این ذرات رنگ به آسانی به آن می‌چسبند و پیوند برقرار می‌کنند. هرچه رنگ بیشتری به پلیمرها بچسبد در نتیجه تصویری شفاف‌تر و با وضوح بیشتر به دست خواهد آمد. دقیقا به همین دلیل است که چاپ سابلیمیشن بر روی پارچه‌هایی که صددرصد از پنبه تشکیل شده‌اند به خوبی عمل نمی‌کند.

شاید برخی این امر را یکی از محدودیت‌ها و یا مشکلات چاپ سابلیمیشن عنوان کنند. حتی اگر این مورد را ضعف محسوب کنیم، نباید از مزایای این شیوه غافل شویم. یکی از مزایایی که این شیوه‌ی چاپ دارد این است که تنها منحصر به چاپ روی پارچه نیست. به این شیوه می‌توان روی شیشه، سرامیک و فلزات نیز طرح‌هایی چاپ کرد.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، پرینتر نیز تاثیر فراوانی در کیفیت چاپ خواهد داشت. پرینترهای شناخته‌شده‌ای نظیر اپسون، HP، میماکی، رولان و … برای چاپ سابلیمیشن مناسب هستند. وضوح و کیفیت تصویر در سابلیمیشن از اهمیت بالایی برخوردار است و همین امر نشان‌دهنده‌ی اهمیت چاپگر مورد استفاده نیز هست. با توجه به نوع چاپگر خود، جوهر مناسب را تهیه کنید.

کاغذ انتقال همان مردی است که در کشاکش دهر و میان گرما و فشار، سنگ زیرین آسیاب است. بهترین توصیفی که برای کاغذ انتقال در چاپ سابلیمیشن می‌توان انجام داد همین است. حتی اگر فایل چاپی طرح شما بسیار با کیفیت باشد اما از کاغذ انتقالی بی‌کیفیت یا با کیفیت پایین استفاده کنید، نتیجه‌ی مطلوبی حاصل نخواهد شد و طرح نهایی از کیفیت خوبی برخوردار نمی‌شود. کاغذ انتقال باکیفیت می‌تواند به شکل مداوم ذرات رنگ را تحت گرما و فشار به محصول منتقل کند.

چاپ سابلیمیشن طرح روی محصول

 گام سوم: استفاده از دستگاه پرس حرارتی برای چاپ سابلیمیشن

در این گام تنها دستگاه پرس نیست که از اهمیت برخوردار است. در حقیقت در این مرحله با سه عامل مهم سروکار داریم که عبارت‌اند از:‌ زمان، درجه‌ حرارت و فشار.

    •  زمان:

با توجه به نوع محصول، باید مدیریت زمان را در دست بگیرید. برای مثال هنگام چاپ روی محصول سختی که جنس شیشه‌ای دارد باید مدت‌ زمان بیشتری را در نظر بگیرید. مثلا چاپ پارچه به این شیوه ممکن است بین 30 تا 60 ثانیه صورت بگیرد در حالی‌که این زمان برای سرامیک به 12 دقیقه نیز می‌رسد. افزون بر این مدت زمانی که محصول در زیر پرس قرار می‌گیرد نیز از اهمیت برخوردار است. نمی‌توان برای هر محصول زمانی دقیق و یک‌سان در نظر گرفت. دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند بر زمان چاپ سابلیمیشن تاثیر بگذارد. از کاغذ انتقال گرفته تا جوهر و تجهیزات حرارتی، همگی عوامل موثر به حساب می‌روند. بنابراین می‌توان از پیش، آزمایش‌هایی انجام داد تا با توجه به شرایط بتوان تخمین زمانیِ مناسبی به دست آورد. بنابراین اگر مشاهده کردید که تصویر مات است، متوجه خواهید شد که به زمان بیشتری نیاز دارید تا محصول را تحت فشار و گرما قرار دهید.

استفاده از دستگاه پرس حرارتی برای چاپ سابلیمیشن
پرس حرارتی برای چاپ سابلیمیشن
    •  دما:

 منظور دمایی است که در آن محصول را تحت فشار قرار می‌دهید. توصیه می‌شود دمای پرس روی 204 درجه‌ی سلسیوس تنظیم شود. هرچند این دما برای تمامی محصولات یکسان نیست. برای مثال در سطوحی که نازک هستند دمایی حدود 175 درجه توصیه می‌شود. با توجه به نقطه‌ی ذوب محصول، می‌توان بهترین دما را در چاپ سابلیمیشن تنظیم کرد و محصولی با کیفیت تولید کرد.

    •  فشار:

این‌که چه میزان فشار را با دستگاه پرس به محصول وارد می‌کنید مسئله‌ای مهم است. با توجه به نقطه‌ی شکست محصول، باید فشار را نیز تنظیم کنید. مجددا این فاکتور نیز با انجام آزمون‌های مختلف تعیین خواهد شد. برای مثال اگر می‌خواهید روی یک ماگ سرامیکی چاپ انجام دهید، با آزمودن میزان مقاومت آن در برابر فشار، می‌توانید به عدد مناسبی دست پیدا کنید.

مشکلات موجود در چاپ سابلیمیشن

  • یکی از مشکلات چاپ سابلیمیشن، این است که طرح به صورت نوار نوار یا راه‌راه در می‌آید. نمونه‌ای از این مشکل را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

مشکلات چاپ سابلیمیشن

مشکلات چاپ سابلیمیشن

این امر به این دلیل است که ممکن است رنگ به برخی قسمت‌ها منتقل نشود. زمانی که رنگ در هد دستگاه چاپ، بیش از اندازه قرار بگیرد و حالتی لخته‌مانند پیدا کند معمولا این مشکل پیش می‌آید. اگر دستگاه را به صورت دائم استفاده می‌کنید مشکلی نخواهید داشت. تا زمانی که جوهر روی دستگاه خشک نشود همه‌چیز مرتب است.

  • سایه‌دار شدن یکی دیگر از مشکلات چاپ سابلیمیشن است. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که کاغذ انتقال زیر دستگاه پرس تکان بخورد. هم‌چنین اگر جوهر در حین فشار خشک نباشد نیز این پدیده رخ خواهد داد. هنگام برداشتن کاغذ انتقال نیز باید دقت لازم را انجام داد تا خروجی نهایی مطلوب باشد.
  • مشکلات مربوط به رطوبت نیز در چاپ سابلیمیشن دیده می‌شود. نباید اجازه بدهید کاغذ انتقال رطوبت را جذب کند و باید آن را در جای خشک نگهداری کنید. حداقل 24 ساعت قبل از استفاده باید کاغذ را تنظیم کنید تا با شرایط محیط سازگار شود.
  • گاهی ممکن است رنگ‌هایی که در خروجی به دست می‌آورید همان رنگ‌هایی نباشد که توقعش را داشته‌اید. عوامل زیادی در این عدم تطابق دخیل هستند. مثلا مانیتوری که رنگ‌ها را در حالت RGB نمایش می‌دهد و چاپگری که در حالت CMYK تصویر را چاپ می‌کند و هم‌چنین میزان فشار وارده، از عوامل اساسی در بروز این مشکل هستند.
    این‌‌ها تنها چند نمونه از رایج‌ترین مشکلات چاپ سابلیمیشن بود. مشکلات دیگری نظیر سیاه شدن برخی قسمت‌های کار، یا پیچ خوردن لبه‌های کاغذ انتقال پیش از پرس کردن، و یا حتی مشکلات ناشی از عدم کیفیت کاغذ انتقال نیز همگی منجر به ایجاد نتایجی نامطلوب می‌شوند.
استفاده از دستگاه پرس حرارتی برای چاپ سابلیمیشن