نقش رنگ در فرایند چاپ سیلک

یکی از مسائلی که در چاپ سیلک بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد رنگ است. رنگ یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در هنر است و آشنایی با رنگ و شناخت آن بر کیفیت و زیبایی محصول تولیدی اثر فراوانی دارد. اصلا به دلیل همین تنوع رنگ‌ها است که تمایل به استفاده از چاپ پارچه این‌چنین زیاد است. در حقیقت فرایند این شیوه‌ی چاپ به شکلی است که تقریبا چاپ هر رنگی را بر روی پارچه ممکن می‌کند. با استفاده از ابزارهای کامپیوتری می‌توان از تطابق رنگ مورد نظر در طراحی و رنگ چاپ شده بر روی پارچه اطمینان حاصل کرد و به نتیجه‌ی مطلوب‌تری دست‌ یافت. جوهرهای استفاده شده در این شیوه‌ی چاپ نسبت به جوهرهای استاندارد، از چسبندگی بیشتری برخوردارند و به همین دلیل موجب می‌شوند بیشتر نیازهای طراحان، با استفاده از این رنگ‌ها پاسخ‌ داده شود.

اهمیت رنگ‌های مختلف در چاپ سیلک

رنگ را باید یکی از پایه‌های اصلی چاپ سیلک دانست. همین الان یک برند مشهور را در نظر بگیرید تا متوجه شوید رنگ چه نقش اساسی و مهمی در فعالیت‌های تبلیغاتی آن محصول دارد. یا به رنگ سال فکر کنید. مدتی می‌شود که قبل از آغاز هر سال، رنگ آن سال مشخص می‌شود و اغلب مردم تمایل دارند از آن رنگ در لباس‌های خود استفاده کنند. بر همین اساس اهمیت رنگ در چاپ سیلک از آن‌جایی بیشتر می‌شود که رنگ در کنار طرح، عاملی برای جلب بیشتر مشتری و در نتیجه افزایش فروش است.

در حقیقت طراحان می‌خواهند رنگ‌های جذابی را که در تولید محصولات خود استفاده می‌کنند در سطحی گسترده روی کلاه‌ها، تی‌شرت‌ها و تمام لباس‌های مردم ببیند و فروش خود را به این شیوه گسترش دهند. اما فارغ از مسائل مالی و نقش رنگ در تبلیغات و فروش باید گفت هدف چاپ سیلک خلق زیبایی است. پس به همین دلیل است که از این شیوه‌ی چاپ استفاده می‌کنند تا رنگ‌های زیبای موجود در طبیعت را روی لباس‌ها پیاده کنند.

ما می‌دانیم که قرمز و سبز ‌و آبی سه رنگ اصلی هستند. اما این رنگ‌ها در کامپیوتر به شکل CMYK معرفی می‌شوند که مخفف رنگ‌های یشمی، سرخابی، زرد و سیاه هستند. استفاده از سیستم‌های کامپیوتری می‌تواند به طراحان کمک کند تا رنگی مطابق میل خود تولید کنند و آن را در چاپ سیلک به کار ببرند. سیستم PMS که در مبحث همسان‌سازی رنگ کاربرد دارد بهترین ابزار برای اطمینان از تطابق رنگ پس از چاپ پارچه است و هم‌چنین به منظور استاندارد سازی رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این سیستم می‌توان متوجه شد کدام رنگ‌ها هم‌خوانی بهتری با یکدیگر دارند و کدام یک از رنگ‌ها را بر اساس سیستم CMYK نمی‌توان با هم ترکیب کرد. در نتیجه می‌توان به رنگ بهتری دست یافت و محصول بهتری تولید کرد.

نقش این موضوع چنان برجسته است که گاه مثلا ممکن است یک تی‌شرت چاپ شده به رنگ زرد یا سفید به سرعت به فروش برسد اما همان طرح در رنگی دیگر بعد از گذشت مدت‌ها نیز هیچ طرفداری نداشته باشد. رنگ صرفا با سلیقه‌ی افراد مرتبط است و از این رو چاپ سیلک این امکان را فراهم می‌آورد که بتوان سلایق زیادی را پوشش داد و دست خریداران را در انتخاب لباس باز گذاشت.